Pomysłyna prezent dla klienta




Co dać w prezencie klientowi, uczestnikowi warsztatów, szkolenia czy kursu? Lista upominków, które cieszą i niechcianych śmieci.

Jestem osoba, która bardzo, bardzo lubi się uczyć i zbierać informacje z różnych dziedzin. Gdy tylko mam okazję biorę udział w otwartych wykładach, szkoleniach i kursach. Miałam także okazję być pomocą i wsparciem organizatorów warsztatów oraz prowadzić własny kurs. Przy okazji zgarnęłam sporą liczbę przeróżnych gadżetów i upominków. Część z nich chwalę sobie bardzo, a część była dla mnie dość... kłopotliwa. Przyznam się bez bicia, że kilka wylądowało w koszu na śmieci, nie jestem z tego powodu szczęśliwa i gdybym miała możliwość to zwyczajnie bym ich nie przyjęła. Najważniejszym kryterium wyboru prezentu dla klienta powinna być użyteczność i zgodność z tematem oraz preferencjami uczestników. Ekskluzywny brelok ze skóry naturalnej nie będzie dobrym pomysłem jeśli masz wśród kursantów wielu wegan. Jednocześnie ten sam brelok może być świetnym podziękowaniem za udział w zamkniętym  szkoleniu biznesowym na średnim szczeblu.

Materiały szkoleniowe 💟

To chyba najbardziej uniwersalny prezent, który możesz dać swojemu podopiecznemu. Do dzisiaj mam segregator, w którym znajdują się materiały szkoleniowe z miejscem na własne notatki. Dzięki nim mogłam skupić się na słuchaniu wykładu zamiast łapczywie przepisywać slajdy. 

Próbki i miniaturki produktów 💟

Najlepiej sprawdzą się w  branży kosmetycznej  i na kursach związanych z urodą. Cieszę się, gdy do zakupów dostanę w prezencie próbkę nowego kremu czy podkładu. Genialne połączenie upominku z reklamą. Świetnym przykładem prezentów z tej kategorii są miniaturowe mydełka i szampony w hotelach. Uwielbiam je:)
-------------------------
--------------------------

Praca własna 💟

Na pewnych warsztatach oraz na pewnym szkoleniu... sama zrobiłam sobie prezent. Jeśli prowadzisz warsztaty z rękodzieła, pieczenia ciasteczek czy kaligrafii nie musisz się martwić o upominek dla kursanta. Zrobi go sobie sam (i jeszcze za to zapłaci), Ty tylko dostarcz odpowiednie materiały i przeprowadź przez proces twórczy.

Smycze, kubki, długopisy, podkładki pod kubki i breloczki ❌

Wiem, że to tanie i ogólnodostępne drobiazgi, na których świetnie wygląda logo Twojej firmy ale powiedz - co zrobiłabyś z piątą smyczą i dziesiątą podkładką? Bo ja po prostu się jej pozbyłam. Żyjemy w czasach, w których jesteśmy wręcz zasypywani prezentami i gratisami od różnych firm. Wyjątkiem od reguły mógłby być kubek - jeżeli twój kursant jest studentem mieszkającym ze znajomymi to każdy kubek będzie mile widziany. Jeśli Twój klient płaci za szkolenie to zapewniam Cie, że ma też pieniądze na kupno takiego kubka, z jakiego ma ochotę pić i już od dawna go używa. Śmiem przypuszczać, że podkładkę pod kubek też ma i to pasująca kolorystycznie do kubków i kuchni. Jeśli już bardzo chcesz dać jeden prezent z tej kategorii - wybierz długopis, przyda się do notatek:)

Dyplom /certyfikat 💟


Bez względu na tematykę Twoich wykładów imienny dokument potwierdzający udział w kursie będzie bardzo mile widziany. Może Twój uczeń powiesi go w biurze, wspomni w CV lub w portfolio? Przy okazji zrobi Ci reklamę i pomoże łapać następnych głodnych wiedzy. W ostateczności zajmuje mało miejsca i łatwo go przechować... na pamiątkę:)

Pendrive 💟


Najlepiej z logiem i w ciekawej kolorystyce. Czym się on różni od wymienianych wcześniej kubków, smyczy i podkładek? Użytecznością i małym gabarytem. Poza tym elektronika szybko się starzeje, a nowsze systemy często nie obsługują starszych pendrivów. Jeśli dodamy do tego wygodę przechowywania spraw prywatnych i służbowych na osobnych pendrivach i łatwość zgubienia ze względu na nowy rozmiar... Mamy prezent prawie idealny.

Ciasteczka i cukierki 💟


Na warsztatach fotograficznych dostałam piękne, ręcznie lukrowane ciasteczko z motywem przewodnim spotkania, podpisem i nazwą miejsca.  To chyba najsłodszy prezent formalny, jaki dostałam.  Niestety nie powiem, Ci kto wykonuje takie cuda bo...  zjadłam wizytówkę. 

 ----------------------------------------
------------------------------------------

Książki, notesy, kalendarze 💟


Zdarzają się. Często są nagrodami w konkursach, rzadko prezentem dla każdego uczestnika. Jesli są zgodne z tematyką kursu to mogą stanowić świetną zachętę do dalszego rozwoju lub uzupełnienie wiedzy. Jeśli nie są to mogą być taką samą klapą, jak kubki i smycze przy większym kosztach po stronie firmy. Bezpieczniejszą formą użytkową papieru są notesy i kalendarze.

Dary losu ❌


 Pamiętam, jak w ramach pewnej akcji wciśnięto mi pojemnik na wodę i kolorowe legginsy z prośbą o oznaczenie firmy na zdjęciach, które będę umieszczać na swoich mediach społecznościowych. Zakładanie, że osoba, z którą współpracujesz będzie za darmo (przepraszam, za gadżet) robić zdjęcia i promować Twoją markę jest - delikatnie ujmując - niegrzeczne.  Jeśli dodamy do tego fakt, że celem mojej obecności na owym wydarzeniu była promocja siebie jako osoby szyjącej ubrania w stylu wiktoriańskim (zostałam zaproszona jako projektantka i stylistka) to mamy piękny przykład marketingowego strzału w kolano. Pojemniczek oddałam osobie, która mi go dała, a legginsy koleżance. Niesmak pozostał. Nigdy, przenigdy nie dawajcie upominków w ten sposób.

Prezenty okolicznościowe 💟


Osobną kategorie stanowią prezenty dla kluczowych klientów, szefów i współpracowników. Dla pierwszych dwóch wybiera się zwykle przedmioty codziennego użytku wyróżniające się wysoką jakością wykonania i unikalnością. Elegancki długopis, piersiówka, alkohol w eleganckiej skrzynce, spinki do mankietów, jedwabna apaszka... możliwości jest mnóstwo, a bezpośrednia znajomość ofiar (lub możliwość odgadnięcia ich zainteresowań na podstawie opisów na profilach branżowych) ułatwia decyzje.


Strony